Mindfulness

Om att vara lycklig, om att se allt det härliga i livet och lyftas av det. Och att ha en inre ro i att allt det andra ordnar sig med tiden.

Det kräver träning att vara optimist i vår värld. Men när man väl hittat optimismen reser man sig desto snabbare när det blir dalar och motgångar och man bär alltid en ryggsäck av tilltro. Man förstår att det är olika situationer att ta sig genom- på jobbet, ekonomiskt, hälsomässigt, i relationer. Och ibland är energierna hos mig och andra stunder hos min omgivning.

Med mindfulness kan man i min mening få ut varje uns och varje droppe av liv i vardagen. Ingen väntan, inga transportsträckor och ingen oro eller ilska som förblindar ens sinnen och låter gnället gå amok. Mindfulness är att acceptera allt man känner som det är och släppa taget. Också kunna se allt det positiva i livet omkring: Att man är frisk, lycklig, har kärlek, pengar eller vad det nu må vara. Att det eventuellt negativa är omgivet av positiva saker som är många fler och starkare … Om man vill se det så.

Alla väljer vi hur vi vill leva. Jag har valt ordet tacksamhet i mitt liv för jag lovade mig själv som 29-åring att leva maximalt utan att ångra något. Sedan dess är jag tackam över allt och alla jag får röra. Vilka val ni andra gör vet ni men jag tror man mår bättre av att uppskatta det man redan har än längta och hungra efter mer. Inget facit utan min subjektiva åsikt utifrån mitt liv.

Och nu inför semestern har jag valt ett stenhårt schema. Har ändrat kosten för 3 veckor sedan och träningen för en vecka sedan. Det är inget socker, glutenfritt och morgonpromenader, intervaller och massa makrill och bär.

Hur känns det då? Jo då jag är trött, öm, snuvig och långsam men full av näring, glad och levande. Ännu ett projekt med ett mål som nås. Nu rullar allt bara på så får vi ser vart det bär. Jag försöker att njuta av lugnet om morgnarna när jag powerwalkar 5:30, ler över mitt egna jävlar-a-namma under intervaller och styrkepass och blir imponerad av min egen matlagning som är minst sagt kreativ och färgstark! Sedan om det resulterar i viktminskning eller magrutor skitsamma, resultat blir det garanterat och det vet jag bara. Jag gör mitt bästa och det är bra nog.

Denna säkerhet och tilltro tog mest tid att få men nu har jag helt landat i det nya. Omgivningen tycker att jag är galen men jag tycker det är en häftig upplevelse att bli påmind om vilken kraft, potential och enorm kapacitet kroppen har.

Nya erfarenheter och nya utmaningar utvecklar oss! Jag njuter ännu mer av varje mörk chokladbit, jag märker skillnad i kvalitet på råvaror och jag har en hy som strålar! Och helgernas sömn är som att nå nirvana! Här kommer några tuggor från min vardag.

Kram!

image

imageimage

image

image

One thought on “Mindfulness

Kommentera

