Katmandu is getting to know Murry

Två dagar har jag varit här men känns redan som flera veckor. Sov som en bebis inatt och vaknade med väckarklockan såklart. Marie-Theres vill alltid leva med mycket action. Så idag blev jag upphämtad av en ung, snygg kille på motorhoj och vi åkte genom staden ut på landsbygden. Galet vad bilarna far åt alla hall men jag mådde finfint. Kom till slut ut på landet och deras hus mitt i ingenstans. Jättemysigt och de tog så väl emot mig med nepalesiskt te och godhet dvs. alla tre generationer som bor i huset. Fick veta att min nya vän, fråga mig inte vad han (eller någon annan heller) heter men han har tydligen bestigit Everest 2005 och arbetat som Sherpa och satt upp rep för västerl

Två dagar har jag varit här men känns redan som flera. Sov som en bebis inatt och vaknade med väckarklockan såklart. Marie-Theres vill alltid leva med mycket action. Så idag blev jag upphämtad av en ung, snygg kille på motorhoj och vi åkte genom staden ut på landsbygden. Galet vad bilarna far åt alla hall men jag mådde finfint. Kom till slut ut på landet och deras hus mitt i ingenstans. Jättemysigt och de tog så väl emot mig med nepalesiskt te och godhet. Fick veta att min nya vän, fråga mig inte vad han (eller någon anna heller) heter men han har tydligen bestigit Everest 2005 och arbetat som Sherpa och satt upp rep för västerlänningarna som betalar dyra pengar i hopp om att eventuellt komma upp utan fingrar.

Men nej man vandrar hela vägen upp ( ingen teknisk klättring) och alla kan acklimatisera sig inom 2 månader. hmmm… hmmm… hmmm… OM det inte vore för kylan och att eventuellt bli av med fingrar och tår hade jag hoppat på. wow! Så jag fick I flera timmar veta allt om livet i Nepal med Hinduism, familj, giftemål, pengar, livsstandars. För att summera vårt långa samtal kan jag säga att jag investerar all min tid och pengar på sista toppen I Maslows behovstrappa medan de ger all sin tid till att tillfredställa sin familjs grundbehov. Vi lever så olika och ändå tror jag att de kan uppskatta vardag och ett leende mer än vad vi kan i sverige. Skrattade högt idag när några svenskar skulle visa hur man packer en bil. Jösses alltså vad vi tror vi är bäst på allt.

Hittat finfina restauranger och plaster för kaffe, öl, eller bara filosofera. Många börjar vinka och ropa ”hello Murry” efter mig hehe ”Beautiful name, is it French?” ”hello pink caravan sa en man idag, hahha. Och igår på vägen hem från restaurangen hör jag Bon Jovis ”It’s my life” med en kanonbra ripa. Holy!!! Hittade en trappuppgång och hamnade på en rockklubb. Hur bra som helst! Och man kan sitta med en bira och lyssna utan att någon kommer fram. Det gillar jag. Sjukt bra musiker i Katmandu. De kan rocka. Eller om jag lyckats pricka de enda …

Staden kryllar av trekkers och man är så många som kommer i hopp o matt smaka på berget. Nepaleserna själva ser det endast om de arbetar med det. Och Sherpa heter inte alls alla bärarna utan det är ett folkslag bland fjorton olika och just mina bärare kommer inte alls alla att vara sherpas. Bara en label som alla bärare fått efter en händelse på 50-talet.

Ja det är så mycket jag vill säga och skriva men allt jag kan skriva egentligen är att det är superbra. Man lever totalt i nuet här. Nu är det en stooor festival så gatorna är fulla med musiker, ljus och blommor, verkligen fint och alla ler och hälsar på mig. Har tagit emot massvis med visitkort och facebookadresser haha. Tur jag har ett komplicerat namn, kommer undan.

Imorgon blir det upp kl. 6 och go rafting på floden Kosi i två dagar. 3h per dag med camping med pool och bar. DET kallar jag camping. Kan inte visa bilder nu eftersom kamerasladden hamnade i Haninge istället för min väska. OOOpsi daisy.

Kram till er alla från Katmandu, over and out.

2 thoughts on “Katmandu is getting to know Murry

  1. Är så glad att allting funkar så bra och du trivs.Hoppas din forsränning var en upplevelse.Ha en fantastiskt vandring nu mot berget,du kommer att se och uppleva mycket.Älskar dig.Puss och kram.

  2. Underbart, trodde inte jag skulle hitta några inlägg, men det är ju massor att läsa, åh vad härligt att du delar med dig. Låter som att du är på ett riktigt äventyr, underbart!

Kommentera

