Vardagsmod som vardagsmat? Absofuckinglutely ett abonnemang på 100 år för mig tack

Vad är definitionen av mod- är det att kasta sig ut för ett stup? Att ställa sig upp och säga ifrån när alla andra tiger? Eller att alltid vara sann mot sig själv? Kan det kort och gott vara att leva varje situation fullt ut trots rädslor med hopp om att berikas och växa som människa? För inte måste man väll ta på sig en alldeles för tight trikå i skrikiga färger och rädda världen?

Jag älskar citatet ”Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv.” (Kierkegaard). En av mina bästa vänner hänvisar ofta till det och det har fastnat hos mig nu. Anledningen att jag tar upp ämnet är för att jag ofta får höra att jag är modig och det är lustigt för jag har aldrig applicerat det attributet på mig själv.

Jag tror att mod för vissa handlar om adrenalinfyllda upplevelser som att kasta sig ner för en bro med ett gummiband runt foten. Men jag vill nog påstå att mod är så mycket mer. Mod är att våga prata om saker som känns obehagliga, våga bryta ett mönster, våga lämna ett trygg vardag, ett arbete, en relation eller bara våga visa hur mycket man älskar någon med rädslan att inte få detsamma tillbaka. Kort och gott handlar det om att våga göra något som känns lite obekvämt. Inte nödvändigtvis obehagligt och otrevligt men utanför den bekväma zonen där man har kontroll och koll på läget.

För ett år sedan fick jag ett armband med en amulett med texten ”våga” och tog de orden både med mig och till mig. Världen består av så mycket risker och jag tror vi alla har en tendens att oroa oss och vara rädda ibland. Men vi kanske ska sträva efter att vara barn så mycket vi kan när tillfälle ges istället? Det handlar inte om att vara dumdristig utan att leva trots rädsla att bli sårad, skadad eller nertystad.

Barn är nyfikna och älskar att upptäcka saker och de är inte rädda som vi vuxna med facit, statistik och erfarenheter i bagaget. De vet inte hur det känns när hjärtat brister, att uppleva begravningar eller misslyckanden. De vill upptäcka, se, känna och leva så mycket som möjligt. Det är ganska häftigt.

Våga lev som ett barn säger jag. Hellre vara modig varje dag och satsa allt än leva medelmåttigt, tryggt och alltför bekvämt. Vill man leva livet eller bara flyta med? Växer vi inte när vi möter våra rädslor? Det mesta brukar kunna läka när resulatet inte riktigt blev som man tänkt sig. Och som någon nära till mig brukar säga när saker skiter sig: ”Det är väll ingen världslig sak”… Fast å andra sidan kanske det är precis det mod är 🙂

Enligt Wikipedia …

Mod, förmågan att övervinna utmaningar…” 

 

Kommentera

