En blick i backspegeln

Just nu den här tiden förra året hade jag för någon dag sedan landat i Tanzania. Livet före hade varit fullt upp med att packa och ordna med det sista inför resan. Vilket äventyr och lämna all trygghet hemma för att åka helt ensam. Jag hade aldrig tältat, aldrig sovit i sovsäck och trodde att merino-ull var samma sak som raggsockor. 15 plagg senare och med ett allt för överdrivet utnyttjat konto på naturkompaniet (ja så blir det när man införskaffar allt för vintern mitt i juli) satt jag i vardagsrummet på min north face väska och huttade en vodka. Oj!

Så mycket stöd och så mycket glädje hos alla fina människor hemma- det var nästan som att de skulle till Afrika de med. Jag har kvar vissa sms än idag för att påminna mig om vilka människor som betyder något. Den glädje och stolthet jag fick från Sverige när nyheten att jag kommit upp för Kilimanjaro spridit sig … Ödmjukhet.

Nu har det gått ett år. Jag kan knappt tro att det är möjligt för en människa att uppleva så mycket som jag gjort det senaste året- men jo det går. Mycket kan få oss att tvivla på våra förmågor och vilka vi är men en titt tillbaka så inser man att allt i slutändan handlar om kärlek: Till sig själv, till andra, till möjligheter i livet och istället fokusera på allt det bra och vara tacksam över det. Det mesta ordnar sig alltid.

De människor som imponerar mig mest är de som dag efter dag fortsätter att överraska mig. Och som lyckas skratta, förlåta, acceptera och känna kärlek varje dag. Jag önskar alla en person i närheten som finns där när det svajjar för livet är både upp och ner och vi gör bra saker men vi gör även knasiga saker vi lär oss av. Det handlar bara om att göra ett enda val: Att inte ge upp. Det är först då man faktiskt vill titta i backspegeln på det som varit och bara tänka ”wow”.

Kram på er

5 thoughts on “En blick i backspegeln

Kommentera

